НМТ-2024

Директорка УЦОЯО Тетяна Вакуленко розповіла все, що треба знати тим , хто його складатиме. Менш як місяць залишився до старту національного мультипредметного тесту (НМТ). І в мирні часи це була гаряча пора для тих, хто його організовує й проводить , а тепер і поготів. Це вже п”яте тестування , яке проходить в екстремальних умовах, спочатку — пандемія, тепер — повномасштабна війна. Про те, як тестування проходитиме цього року розповідає директорка Українського центру оцінювання якості освіти Тетяна Вакуленко. Станом на 15 квітня зареєстровано 286 тисяч учасників. До 8 травня учасники тестування отримають у свої персональні електронні кабінети запрошення на основну сесію. Там буде зазначено дату проходження тестування, точну адресу й час. Основні сесії тестування триватимуть із 14 травня по 25 червня. Цього року тест НМТ буде складатися з чотирьох предметів :трьох обов”язкових ( математика, українська мова та історія України) й одного предмета за вибором (іноземна — англійська, французька, німецька чи іспанська мова, українська література, фізика, хімія, біологія, географія). Серед предметів за вибором лідером виступає англійська, часто вибирають випускники українську літературу, географію, біологію. Тест триває чотири години з перервою 20 хвилин. Це нелегко. Але для того , щоб упоратись з таким тестом , треба відвідувати уроки, виконувати всі домашні завдання в закладі освіти. Це привчає до довгої наполегливої праці в аудиторії. В інших країнах схожа практика теж є. Наприклад, у Китаї, Фінляндії вступники/випускники працюють із надзвичайно довгими тестами тривалістю шість і більше годин. В Україні ми , звісно, не прагнули такої тривалості тестів , але зараз це найкращий варіант проведення тестування насамперед для самих учасників. Потрібно зважати, що понад 10% тих, хто складатиме НМТ, проживають за кордоном і там локації для проходження тестів є не в кожному містечку. Відповідно, на пункти тестування треба буде доїхати. Наприклад, у нас чимало центрів тестування в Канаді ,США, Німеччині, Польщі, й вони розташовані в різних містах. Найімовірніше , учасника буде супроводжувати мама, котрій , можливо, доведеться брати із собою молодшу дитину , яку немає з ким залишити вдома. Отже, це будуть сімейні подорожі й недешеві, особливо, якщо доведеться їхати на тестування декілька разів. Також важко буде приїхати на тестування випускникам, які перебувають на тимчасово окупованих територіях або в зоні активних бойових дій. Такі підлітки будуть складати НМТ в містах, де безпекова ситуація дає змогу проводити оцінювання й куди також теба дістатися. Надзвичайно важливо не забувати й про повітряні тривоги — пропуск кожного з днів тестування потрібно буде компенсувати під час додаткової сесії. Також у разі пропуску двох днів тестування під час основної сесії ( якби саме таку модель було реалізовано) учасники змушені були б іще двічі з”являтися в пункти тестування для проходження оцінювання під час додаткової сесії. У Польщі , Німеччині та Чехії найбільше зареєструвалося українців на НМТ. На тестування з собою обов”язково треба взяти щось попити та перекусити. Під час двадцятихвилинної перерви можна буде відпочити, перекусити, сходити до вбиральні. Тестування буде відбуватися на комп”ютерах. Щоб учасники могли ознайомитися з тим, як відбувається робота з тестом буде створено демоверсії всіх предметних тестів і розміщено на сайті УЦОЯО( у форматі PDF), а також на сайті Всеукраїнської школи онлайн (в онлайн- форматі) . Для того, щоб на НМТ не списували будуть вжиті певні заходи. У кожній аудиторії буде два інструктори , а в переважній більшості приміщень — іще й відеокамери. За порушення учасника тестування буде позбавлено права стати студентом цього року. Порушення – це не лише списування. Рік тому під час сесії НМТ трапився випадок, коли учасник тестування повідомив свій логін і пароль сторонній людині , яка перебувала не на пункті тестування. Вона увійшла на платформу тестування й почала виконувати завдання замість зареєстрованого учасника. Тоді завдяки інструкторам цю схему викрили й зупинили. Від таких ситуацій є додатковий захист . Є світові рішення таких проблем — обмеження доступу до платформи тестування сторонніх осіб. Директорка УЦОЯО Тетяна Вакуленко наголосила , що на тесті з української мови не буде завдань на застосування норм нового українського правопису. З фізики, хімії й математики на тестуванні буде дозволено користуватися довідковими матеріалами. І це практикувалося в усі роки тестування НМТ. Але цього року дещо розширилися матеріали з фізики — їх стало більше й у них є деякі формули. Було вирішено дозволити використовувати довідкові матеріали на тестуванні. Так перевіряється здатність учасника не запам”ятовувати окремі речі, а застосовувати їх для розв”язання завдань. У тестах з фізики , математики ,хімії є чимало розрахункових задач . Відповідно даються формули , щоб учасник демонстрував саме розуміння цього матеріалу, а не те чи він не помилився , наприклад, з коефіцієнтом. Тест із фізики дає змогу учасникові показати свої предметні компетенції . У тестах є також завдання короткої форми відповіді —- це відповіді до розрахункових задач з фізики , хімії чи математики. Учаснику тестування потрібно буде виконати на чернетці всі розрахунки й увести в спеціально відведене місце остаточний результат. Одне з ключових питань тестування — його пороговий бал. Це мінімальна кількість балів , яку треба набрати , щоб отримати сертифікат про те, що ти пройшов тестування. Цього року пороговий бал — 15% від загальної кількості балів . Отже, якщо за тест з математики можна отримати максимум 32 бали, то це означає, що достатньо набрати хоча б п”ять тестових балів. Для цього потрібно поставити в правильному місці хрестики в п”яти простих завданнях на вибір правильної відповіді. Вони якраз оцінюються в один бал. Фомат завдання не визначає його складності. Статистика свідчить, що є складні завдання на вибір однієї відповіді із запропонованих .Під час розроблення тестів використовується ціла низка різних типів завдань, зокрема, завдання на встановлення відповідності, на визначення послідовності подій, із корткою формою відповіді( відповідь до задачі) тощо. До кожного типу завдань застосовується певне правило . Так, за надання правильної відповіді за завдання з однією правильною відповіддю із запропонованих учасник отримає один бал , а за завдання короткою формою відповіді — два бали. Отже, щоб набрати достатню кількість балів для проходження “порогу” з фізики , учасник, наприклад, має виконати правильно п”ять завдань із одним варіантом відповіді з наданих або дві розрахункові задачі та одне завдання з вибором варіанта відповіді . Твердження про те , що закриті завдання — це просто завдання , де треба поставити галочки, є неправдивим. Щоб отримати більш – менш пристойний результат за підсумками тестування , а не лише дотягнути до порогу, важливо свідомо виконувати завдання. Важливо також розуміти, що НМТ — це цілісний тест , який передбачає виконання завдань із чотирьох предметів , і кожен із них має значення. Конкурсний бал вступника розраховується на основі всіх цих предметів, до різних предметів застосовують різні вагові коефіцієнти залежно від обраної спеціальності. Тобто, для того, щоб здати НМТ, потрібно успішно пройти всі чотири предмети . В умовах класичного ЗНО абітурієнт складав чотири – п”ять тестів із різних предметів . Для вступу потрібні були результати лише трьох , тож з – поміж предметів за вибором можна було обрати найкращий результат . Інакшою є ситуація з НМТ . Якщо учасник не набере достатньої кількості балів хоча б із одного предмета, він утратить можливість вступати цього року. Всі ці порогові бали є не дуже високими із-за складної ситуації в Україні. Цьогорічні вступники — це саме ті підлітки , які писатимуть чотиригодинні тести через те , що внаслідок війни не можуть писати повноцінні тригодинні тести із завданнями на кшалт власного висловлення. Це саме ті підлітки , які спершу навчалися два роки в часи пандемії ковіду, а потім фактично три роки — під час повномасштабного вторгнення . І зараз вони можуть перебувати в дуже різних особистих життєвих ситуаціях. І, якщо вони зареєструвалися на НМТ, прийшли на тест і готові чотири години максимально вкладатися у свій результат та вступати до закладу вищої освіти , то не зависоким пороговим їх потрібно обмежувати.

Залишити відповідь