27.04.2024 Верховна Рада ухвалила в другому читанні закон “Про розвиток індивідуальних освітніх траєкторій”. Якщо закон приймуть, студентів чекають суттєві зміни. Наприклад, вони зможуть навчатись за індивідуальним планом і самі вибирати тривалість навчання. Чого чекати українським студентам? Пропоновані Верховною Радою зміни в коментарі для РБК-Україна аналізує доктор економічних наук , проректор Київського аграрного університету Національної академії аграрних наук України Іннола Новикова. Що зміниться для студентів головне: Стандарти вищої освіти будуть оновлювати поступово впродовж наступних місяців. У Міністерстві освіти і науки кажуть, що викладачі отримають більше можливостей, а студенти матимуть вищу якість освіти. “Перш за все хочу відзначити , що законопроект прийнятий у другому читанні , але на сьогодні в закладах вищої освіти не передбачено механізму впровадження цих змін. Їх ще треба буде розробити”,– каже Іннола Новикова. Студенти зможуть індивідуалізувати освітні траєкторії за допомогою міждисциплінарних освітніх програм. Мають створити модель “вступу на галузь” через міждисциплінарну освітню програму. Вона передбачає вибір спеціальності не відразу , а після одного або півтора року навчання в університеті. Також, за планами, на бакалаврському рівні з”являться міждисциплінарні освітні програми, які відповідатимуть конкретним запитам регіонів, роботодавців. “Це дуже гарна та цікава ідея. Вона має дати можливість студентам вивчати саме ці дисципліни , які їм будуть необхідні в майбутньому. Студенти можуть вступити спочатку на галузь, або напрям освіти і тільки після ознайомлення з основними спеціальностями і програмами зробити конкретний вибір на користь тієї, яка буде цікава та корисна для них у перспективі”, — вважає співрозмовниця. Загалом ця ідея не нова. В деяких країнах ЄС є система спеціалізаціїї та обрання освітньої програми протягом одного або двох років після вступу. Також студенти в Україні будуть мати можливості розширити свої компетентності за рахунок вивчення дисциплін з інших освітніх програм, отримати знання з інших спеціальностей. “Зараз важливо мати додаткові знання до професійної підготовки, це і ІТ, і психологія, і охорона довкілля і багато іншого”,– переконана Новикова. Студенти зможуть скористатися гнучкішими темпами навчання і зберегти строки навчання. Студенти контрактної форми матимуть можливість самостійно визначати тривалість навчання в університеті: закінчити 4-річну бакалаврську програму за три роки або поєднувати навчання з роботою і завершити необхідні 240 кредитів ЄКТС за 6-8 років. “Це особливо актуально, бо не всі студенти мають можливість опановувати всі знання в тому темпі , який пропонують заклади вищої освіти. Не всі можуть бути присутніми на заняттях, хтось має більш досконалі базові знання і може швидше освоїти необхідні компетенції в рамках конкретних дисциплін, комусь для навчання треба більше часу. Саме тому студенти можуть самостійно обрати час навчання”,– звертає вона увагу. Важливо. Ця форма стосується тільки контрактої форми навчання і не застосовується регульованих спеціальностей, таких як право, медицина, правоохоронна діяльність тощо. Учасники академічної мобільності зможуть визнати результати навчання, здобуті у формальній , неформальній та інформальній освіті. Це особливо актуально для тих студентів , які поєднують навчання в українських вишах та за кордоном. Для цього буде створений відповідний порядок.”Ця норма, напевно , пов”язана з одного боку з військовим станом і тим , що багато українців навчається за кордоном. А з іншого — з розширення міжнародної співпраці між закладами України та інших країн. Студентам це дозволить перезарахувати дисципліни в українських закладах. Також це, на мій погляд, буде стимулювати перегляд планів навчання , щоб адаптувати їх до міжнародних стандартів як за назвою , так й за суттю”,– коментує Іннола Новикова. Наприклад, студент вступає на напрям 07 “Управління та адміністрування”, а потім уже обирає, чи він буде навчатися на освітній програмі 071 “Облік і оподаткування”, чи 072 “Фінанси , банківська справа та страхування”, 073 “Менеджемент”.Або обрати міждисциплінарну освітню програму , наприклад,” ІТ менеджемент” та будь- які інші. Зміни для закладів вищої освіти: університети отримають більшу автономію. Вибіркових дисциплін має стати більше. “Частково можу з цим погодитись. Це дійсно дозволяє вишам розширити самостійність в напряму збільшення вибіркових дисциплін, удосконалення освітніх програм з метою отримання необхідних компетентностей студентами. Але це може призвести до того, що студентам при обранні дисциплін буде важко формувати компетентності, які є обов”язковими”,– додає фахівець. За її словами, українські заклади вищої освіти зараз знаходяться в умовах жорсткої конкуренції з іноземними.І необхідно дуже швидко адаптуватися до змін.