“Є така думка, що природничі науки – це лише для обраних, тих, хто не злякався у свій час складних термінів і формул. Люди вважають, якщо вони не планують бути лікарями, інженерами або науковцями в певній природничій галузі, то всі ці хімії, фізики й біології, а тим паче “складна” математика їм у житті не знадобляться, адже все можна загуглити, подивитися в ютубі або запитати в штучного інтелекту”, – говорить науковиця, викладачка й директорка школи “Домініон” Інна Дьоміна
А ще вона розповіла:
- чому учні й учениці обирають / не обирають природничі науки як майбутню галузь для розвитку;
- як школа й учителі можуть мотивувати учнівство обирати природничі дисципліни;
- чому популярність природничих наук напряму залежить від забезпечення українських науковців і якості їхнього життя;
- як підтримати вчителів, які “хочуть і можуть” якісно працювати вже зараз і багато іншого.
Публікуємо допис пані Інни в майже незмінному вигляді.
ПРИРОДНИЧІ НАУКИ – ЧОМУ ХТОСЬ ЛЮБИТЬ ТА ОБИРАЄ, А ХТОСЬ – НІ?
Раніше я жартувала: “А уяви, що ти на безлюдному острові й там немає інтернету?”. А потім прийшла сувора реальність у вигляді повномасштабного вторгнення, коли обмеження телефонного звʼязку й інтернету та блекаути стали цілком імовірними чи не щодня. Навіть прикладів вигадувати більше не доводиться… Але насправді розмови про те, що природничі науки лише для обраних, – це остання стадія чи то зневіри в них, чи то успіху в житті зі знаннями природничої галузі.
Будучи наставницею для багатьох дітей, я часто обговорюю з учнями й ученицями уроки хімії / біології, що їм сподобалися, або ж те, яка з природничих наук є найцікавішою.
Цього року я запитала у своїх випускників, які вирішили повʼязати своє життя з природничими науками, а також тих, хто свідомо відмовився від цього шляху:
- чому вони обрали/не обрали природничі науки як майбутню галузь для розвитку?
- коли стався той ключовий момент і вони зрозуміли, що це їхнє/не їхнє?
- які, на їхню думку, є критичні чинники успіху в школі, аби учні й учениці були мотивовані обирати природничі науки?
- які навички потрібні учневі / учениці, щоб бути успішним / успішною в природничих науках?
- у чому їхня сила та формула успіху?
Я насправді мала багато гіпотез, а тому попросила учнів і учениць мислити ширше, не обмежуючись власним досвідом, і згадати кейси друзів та знайомих.
Так, випускники, які “ЗА”, відповідали, що:
- природничі науки мають дуже широкий спектр можливостей для розвитку, а також перспективу поєднання технологій із науковими дослідженнями;
- природничі науки мають глибокий практичний контекст – створення нових рішень для різних сфер життя та здоровʼя людини;
- можливість побачити красу біології, хімії та фізики їм надавали ще з початкової школи у вигляді простих дослідів і експериментів (поступово їхня складність зростала);
- важливими є можливість реального знайомства з науковцями й розуміння, як вони працюють, яке практичне значення їхніх досліджень, як розвивається наука в Україні та світі;
- одна із запорук успіху – хороші вчителі, які супроводжували школярів і школярок на різних етапах розвитку;
- для учнів-природничників важливі вміння створювати причинно-наслідкові звʼязки, насолоджуватися складними питаннями й пошуком рішень до них;
- сила майбутнього природничника – це спілкуватися та надихатися людьми в науці, шукати можливості за межами стандартної програми й використовувати всі доступні ресурси.
Усі відповіді чудові, проте, на мою думку, багато хто з учнів і учениць розуміє, що працювати зі складним вміють небагато людей. Зокрема, про це свідчать тези, на які спиралися випускники, що НЕ обрали природничі науки:
- часто через невмотивованих вчителів діти втрачають зацікавленість до предметів, а природничі дисципліни самому зрозуміти досить складно. На жаль, не всі вчителі мають достатньо терпіння й емпатії, щоб допомагати учнівству. Хоча їх можна зрозуміти, адже викладання в школі є виснажливим і педагогам часто не вистачає стимулів (наприклад, гарної заробітної плати чи достатнього відпочинку);
- якщо підліток у старших класах захоче таки зрозуміти природничі науки, буде дуже складно все наздогнати, адже програми пішли значно вперед. А тому простіше відмовитися від складного матеріалу. Крім того, часто у старшокласників немає можливостей щось надолужити, адже його дуже багато;
- учні й учениці у школі часто не роблять практичних і лабораторних робіт узагалі. Тому дітям складно уявити якісь процеси чи явища, обмежуючись лише відео;
- дистанційне навчання зовсім забрало можливість вивчати природничі науки практично;
- багато випускників не обирають природничі науки для майбутнього через практичні міркування.
“Більшості хочеться багато заробляти та бути успішними, а в ролі вчених в Україні вони не бачать такої перспективи. Тож, підлітки в основному обирають більш “практичні” факультети, наприклад, менеджмент або економіку”.
.