Наразі близько 2 мільйонів українських дітей не мають повноцінного доступу до офлайн-освіти. Зокрема, дистанційна форма спричиняє освітні втрати. Це демонструє дослідження PISA–2022, яке, по суті, дає зріз рівня знань учнів під час дистанційного навчання. За цими результатами освітні втрати в українських дітей сягають 1,5–2 роки.
З метою подолання освітніх втрат була розроблена Екосистема для надолуження освітніх втрат. Дізнаймось про неї детальніше.
«Через пандемію COVID-19 і повномасштабну війну, яку розв’язала рф в Україні, багато учнів мають прогалини в навчанні. У минулому навчальному році вчителі допомагали учням надолужити ці втрати та продовжуватимуть це робити з 2 вересня. І наше завдання, як міністерства, – підтримати їх у цьому. Допомогою для нас також є громадські проєкти, МОН зацікавлене підтримувати та розвивати такі ініціативи», – зазначив заступник міністра освіти і науки Андрій Сташків.
В Україні запрацювала Екосистема для надолуження освітніх втрат , яка дозволяє українським школярам масово застосовувати штучний інтелект, інтерактивні кейсові уроки та «Убер-Школу» для подолання прогалин у знаннях.
Уперше Екосистема запроваджена у цифрових освітніх центрах, створених Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) та Асоціацією інноваційної та цифрової освіти в Одеській, Миколаївській та Херсонській областях.
«Наша команда розробила Екосистему надолуження освітніх втрат, яка дозволить українським школам широко застосовувати інноваційний формат «перевернутого класу», використовуючи такі інструменти як: штучний інтелект, інтерактивні кейсові уроки та Убер-Школу, що докорінно змінює процес навчання. Наразі ми використовуємо цю систему саме для надолуження освітніх втрат, оскільки це є актуальною проблемою як системи освіти, так і для учнів, які вимушено пропустили багато навчального матеріалу», – розповідає виконавча директорка Асоціації інноваційної та цифрової освіти Марія Богуслав.
Суть «перевернутого класу» полягає в тому, що учні самостійно опрацьовують матеріал, а вчителі допомагають їм, виконуючи роль ментора, а не транслятора знань. Цей принцип навчання наразі широко застосовується у США та країнах ЄС.Екосистема з надолуження освітніх втрат дозволяє учням проходити тестування на основі штучного інтелекту, який визначає рівень знань вибраного предмета, після чого зеленим, жовтим та червоним кольорами показує, які теми засвоєні добре, а яким потрібно приділити увагу. Після цього учні самостійно вивчають ці теми за допомогою інтерактивних кейсових уроків на цьому ж порталі.
З початку запуску технології «перевернутого класу» учні для самостійної роботи використовували відео-лекції, але багато досліджень, зокрема те, яке було проведено американською компанією Wistia, що спеціалізується на наданні послуг відеохостингу для бізнесу, показують, що після п’ятої хвилини перегляду будь-якого навчального відео, учні втрачають концентрацію на 60%, тобто з шостої хвилини вони вже не можуть повноцінно засвоювати навчальний матеріал.
Тому в Екосистемі надолуження освітніх втрат використовуються інтерактивні кейсові уроки, які набагато ефективніші за відео-лекції, адже мають певний сюжет та персонажів, а ще тестові питання, які вбудовано в урок.
Це дозволяє учням постійно взаємодіяти з контентом. У процесі навчання у такому форматі учні за потреби можуть ставити питання вчителю, який супроводжує їхнє навчання.
Екосистема наразі застосовується у 16 цифрових освітніх центрах (Digital Learning Centres / DLC), які працюють у Херсонській, Миколаївській та Одеській областях, та реалізуються в межах спільного проєкту Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) та Асоціації інноваційної та цифрової освіти за підтримки Глобального партнерства заради освіти (GPE) та Міністерства освіти і науки України.
«Упродовж уроку один вчитель може одночасно та ефективно взаємодіяти з учнями різних класів, які 80–90% матеріалу опановують самостійно і запитують про допомогу вчителя тоді, коли мають конкретне питання, на яке вчитель відповідає індивідуально в процесі заняття. Також завдяки тестуванню на основі штучного інтелекту, який вбудований в Екосистему, учнів можна обʼєднати за рівнем знань, що ще більше підвищує ефективність навчання», – зазначає Анатолій Ігнатович, координатор освітніх проєктів ЮНІСЕФ.
Згодом така система може запрацювати в багатьох школах України, особливо в тих громадах, де навчання офлайн поки неможливе через безпекові умови.
Наприклад, якщо у населеному пункті немає можливості забезпечити очні заняття, то Екосистема надолуження освітніх втрат надає можливість учням оперативно поставити питання вчителю онлайн. Для цього в Екосистемі передбачений модуль, який називається «Убер-Школа» – завдяки цьому застосунку на порталі можна миттєво запросити допомогу вчителя дистанційно, без використання сторонніх сервісів.
«Саме такий алгоритм: тестування на основі ШІ + самостійне навчання за допомогою інтерактивних кейсових уроків + спілкування наживо або онлайн з вчителем за потреби учня, ми наразі почали успішно запроваджувати під час надолуження освітніх втрат для учнів 9–11 класів з п’яти основних предметів: алгебра, геометрія, історія України, англійська та українська мови», – говорить Марія Богуслав.
Перші місяці використання Екосистеми показали, що підліткам подобається самостійно проходити тестування та досліджувати певні теми, залучаючи вчителя лише за власним рішенням, коли вони відчувають труднощі, які не можуть вирішити самостійно.
«Мені подобається такий формат, адже я самостійно керую процесом свого навчання: проходжу тестування і розумію, що мені потрібно надолужити. Потім у зручному для мене темпі проходжу інтерактивні кейсові уроки, які є набагато цікавішими, ніж звичайні вправи в школі, а можливість запитати консультацію дозволяє мені сприймати вчителя як помічника», – розповідає Поліна, учениця 10 класу та відвідувачка Миролюбівського цифрового освітнього центру, що на Херсонщині.
Екосистема з надолуження освітніх втрат безкоштовна та вже доступна всім українським учням 9-11 класів, які проживають на території України або знаходяться за кордоном.