Математика в початковій школі може бути простою та захопливою. Для цього вчителеві не потрібно мати під рукою дороге обладнання та матеріали – варто лише згадати, що математичних цікавинок чимало довкола нас.
ГО “Смарт освіта ” в співпраці з канадськими та австралійськими педагогами проводить серію воркшопів для вчителів. “Нова українська школа” пропонує матеріал із зустрічі з канадійською педагогинею Світланою Цимбал-Святненко, яка ділиться досвідом:
- поєднання уроків математики з реальним життям та іншими шкільними предметами;
- використання навчальних інструментів, які не потребують додаткових коштів;
- математичні практики для початкової школи, які дають ефективний результат;
- формулювання питань для учнів, що сприяють глибшому розумінню математичних тем і понять.
Далі – короткий конспект зустрічі, пряма мова.
ПОРАХУЄМО БУДЬ-ЩО
Для початкової школи надзвичайно важливою є візуалізація математичних інструментів та їхній зв’язок із реальним життям, бо саме це дає змогу поглибити розуміння предмета та викликати зацікавлення навчанням. Математика – скрізь навколо нас:
- у календарях (дати, дні тижня, орієнтування в цифрах до 30);
- магазинах (ціни, вага, об’єм);
- кулінарії (міряємо та зважуємо продукти);
- у банку;
- на вулиці та в природі (номери будинків, геометрія, симетрія, закономірності й імовірності);
- в мистецтві (ті самі закономірності, геометрія та вимірювання);
- в комп’ютері (алгоритми, порядок, ймовірності);
- спорті (траєкторія, геометрія);
- навіть у тілі людини.
Одна з найважливіших тем у початковій школі – це рахування. Чіткість та розуміння рахувальних методів є показником математичного розвитку учнів початкової школи. Важливо розуміти, що рахування не повинно бути автоматичним, але має включати розуміння послідовності чисел, а також того, що кожне число представляє конкретну величину.
Тому вчителеві варто моделювати рахування в класі якомога частіше – однокласників, пальці, олівці, вікна – будь-що. Причому найкраще робити це у формі гри. Наприклад, “у нашому класі 25 учнів, але двоє хлопців та троє дівчат захворіли, то скільки нас сьогодні?”
ТОП ІНСТРУМЕНТІВ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ
Важливим елементом розуміння математики в початкових класах є наочність, тому варто використовувати різноманітні маніпулятивні інструменти, які допомагали б дітям орієнтуватися. Наприклад, числові таблиці до 100 (демонструють регулярність та послідовність чисел, моделюють стратегію додавання та віднімання, роблять акцент на десятки та одиниці), доміно, жетони, блоки десятків та одиниць, кубики з крапочками тощо.
Дуже цікавий інструмент – рамки 5 або 10. Вони розвивають швидкість рахування в умі, а також дають змогу сформувати розуміння чисел через інші числа. Для цього можна об’єднати рамку та жетони двох кольорів, викласти, наприклад, 7 жетонів одного кольору та 3 іншого (або 9 і 1, 5 і 5), щоби пояснити учням додавання та склад числа.
Вправи на субітизацію (від латинського – “раптовий”), тобто сприйняття, яке дає змогу миттєво визначити кількість певних об’єктів, не рахуючи їх. Наприклад, картинки з певною кількістю крапок, намальованих так, як це зазвичай роблять на ігрових кубиках.
Таблиця 100 також є у вигляді онлайн – інструменту й дає змогу виконувати чималу кількість завдань. Наприклад, можна обрати колір і виділяти ним числа за певним принципом (парні й непарні числа, кратні іншому числу тощо). Якщо водночас ставити дітям запитання, то вони зможуть побачити ще більше математичних цікавинок, порівняти, зробити висновки. Ця таблиця також полегшує завдання навчити першачків рахування, бо процес відбувається наочно, просто і зрозуміло.
Можна також запропонувати дітям намалювати картинку з геометричних фігур: трикутник – дах будиночка, прямокутник – стіни. А можна – пошукати геометричні фігури в предметах навколо. Обговорення результату сприятиме розвитку мовленнєвих навичок у дітей.
Усі ці інструменти можна використовувати як очно в класі, так і в онлайн-навчанні.
Маніпулятивні інструменти можна виготовляти й власноруч – частинки від пазлів, пакування від яєць, монети чи їхнє друковане зображення тощо. Одним із таких інструментів є ренкенрек, який чимось схожий на звичайні рахівниці: на нитку чи дротик нанизується певна кількість намистинок, які можуть бути, наприклад, двох кольорів (5 одного та 5 іншого кольору). Це дає змогу учням швидко навчитися рахувати.