- Загальна характеристика засобів навчання. Поняття про
комплекс засобів навчання історії. Їх класифікація. Психолого-педагогічні можливості засобів навчання історії. Друковані засоби навчання: документальні джерела, навчальні посібники хрестоматії, науково-популярна та художня література, періодичні видання. Наочні
засоби навчання: речова, образотворча, умовна наочність. Аудіовізуальні засоби навчання. Навчальні кінофільми, діафільми діапозитиви,
фонохрестоматія. Використання телевізійних навчальних передач.
Використання комп’ютера на уроках історії. Критерії вибору
засобівнавчання історії.
- Методи та методичні прийоми навчання. Поняття про методи навчання. Різноманітні точки зору на класифікацію методів навчання історії. Критерії оптимального вибору методів навчання: викладання вчителя та пізнавальна діяльність учня. Співвідношення понять «метод» і «прийом» навчання. Пізнавальна, виховна та
розвиваюча роль методів і прийомів у навчальному процесі. Взаємозв’язок
засобів навчання та методичних прийомів діяльності вчителя та учнів
у навчально-виховному процесі.
Роль усного слова у вивченні історії. Прийоми викладання навчального матеріалу: розповідь, стисле повідомлення, конспектування, образно-сюжетна розповідь, картинний і аналітичний опис, характеристика, пояснення, розмірковування. Їх взаємодоповнення. Пояснювально-ілюстративний і проблемний характер викладання. Вимоги
до усного викладу: науковість, культура мовлення, зовнішнє оформлення. Врахування вікової психології сприйняття навчального матеріалу учнями різних класів. Використання вчителем різних джерел
знань при викладенні матеріалу. Організація пізнавальної діяльності
учнів в процесі усного викладу. Репродуктивний та творчо-пошуковий характер пізнавальної діяльності. Види творчо-пошукових завдань. Роль бесіди у навчанні історії. Види бесіди, вимоги до неї. Навчання учнів вмінню користуватися прийомами усного викладу у відповідності з особливостями історичного матеріалу, що вивчається.
Роль друкованих засобів у вивченні історії. Види друкованих джерел
знань з історії. Робота з підручниками з історії. Значення підручника
як джерела знань з історії.
Співвідношення слова вчителя та змісту підручника.