Останні тижні демонструють, що російський терор проти мирного населення України посилюється. Під постійними атаками – цивільні об’єкти, заклади освіти та культури. Сьогодні увага прикута до Запоріжжя, міста яке щоденно піддається обстрілам.
Один з найбільш пам’ятних освітніх проєктів Accord Group відбувся саме тут: 2021 року у школі-інтернаті «Джерело» компанія облаштувала сучасну освітню лабораторію STEAM-lab. Це яскравий приклад надихаючої, зразкової синергії школи, громади та бізнесу.
Школі-інтернату «Джерело» дуже пощастило з вчителем інформатики. Він був відзначений за свої професійні якості (2019-го його відзначили серед ТОП-10 новаторів, які змінюють Україну та світ. У 2020 році Олександр увійшов до ТОП-50 найкращих вчителів світу за версією світової Global Teacher Prize). А отримавши премію, виявив свої найкращі людські якості, спрямувавши призові та залучені грантові гроші на обладнання STEM-лабораторії для «Джерела».
Окрім лабораторії, у школі з’явився сучасний інтерактивний багатофункціональний освітній простір – хаб, пристосований для навчання учнів з особливими освітніми потребами. Проєкт був реалізований завдяки підтримці Світового банку та Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій.
Лабораторію, у якій працювали учні, обладнали комплектами навчальної електроніки, фото-відео студією з голографічним екраном для організації проектно-технологічної діяльності, комп’ютерним та мультимедійним обладнанням. Школярі проводили тут навчальні експерименти, здійснювали математичну обробку даних, самостійно знімали відеоролики та інший навчальний та мультимедійний контент. Нестерпно говорити про це в минулому часі…
(Не)зворотні зміни
16 вересня 2023 року «Джерело» зазнало обстрілу, у результаті чого було пошкоджено 50% будівлі навчального закладу. Про відбудову годі мріяти зараз. Проблема очевидна – відновлення потребує значних коштів, а через те що заклад знаходиться у 100-кілометровій зоні від лінії фронту, ніхто не ризикує взятись за його відбудову.
Що стосується STEM-лабораторії, то вона незбагненним чином вціліла. Усе обладнання перемістили у безпечне місце. Олександр Жук бере його на офлайнові заходи, коли проводить тренінги в інших локаціях. Показує, інструктує, дає можливість потримати в руках та потестувати.
Як живе «Джерело» сьогодні?
Частина дітей, які навчаються у «Джерелі», опинились за кордоном, як і мільйон маленьких українців з інших міст і сіл України. Слід зазначити, що це діти з особливими освітніми потребами, під які у «Джерелі» був налаштований освітній процес.
До повномасштабного вторгнення тут навчались діти з Запорізької, Дніпропетровської, Донецької областей. Після руйнівного обстрілу навчальний процес організували дистанційно.
Проте адміністрація намагається влаштовувати офлайнові, «живі» заходи, адже враховуючи специфіку вихованців, вони незамінні. Звичайно, при цьому дотримуються вимоги до безпеки, перш за все щодо ворожих обстрілів. Навчання та заходи проводяться лише там, де є укриття.
Педагогічний колектив, батьки та діти з нетерпінням чекають дозволу від Запорізької ОВА на запровадження змішаного формату навчання. Після цього будуть облаштовані три кабінети, абсолютно безпечні, в укритті, яке відповідає всім вимогам до таких споруд.
А от дистанційне, онлайн-навчання безальтернативне для тієї частини учнів, які виїхали за кордон. Вони знаходяться в безпеці, але діти з вадами слуху стикнулись там з проблемами, пов’язаними з «подвійним» мовним бар’єром.
По-перше, далеко не всюди за кордоном можна знайти сурдопедагога (такі прецеденти трапились у Словаччині та Чехії). По-друге, навіть якщо він є, то він має володіти сурдоперекладом з/на українську, окрім своєї рідної. Для школярів це дуже важливо, бо мовою жестів якось порозумітись на елементарному побутовому рівні можна, але для навчального процесу цього недостатньо.
В Україні також дитина з вадою слуху не може навчатись у звичайній школі. Для безперервності навчального процесу мають бути спеціалісти, які постійно працюють з такими дітьми. Враховуючи, що заклади, де є такі спеціалісти, як в «Джерелі», скорочують, збереження педагогічного колективу – це ще один виклик воєнного часу.
І все-таки «Джерело» живе і працює. Якщо зазирнете на їхню сторінку у Фейсбук, ви можете і не помітити, з якими викликами щодня стикаються педагоги, батьки та діти. Тут щиро піклуються про особливих дітей буквально на лінії фронту, вболівають за свою справу і вірять у Перемогу та повне відновлення «Джерела».
Олександр Жук: «Нам таланить на благодійників, які допомагали і продовжують допомагати. Проте, поки триває війна, ми не можемо відбудувати приміщення та відновити повноцінну роботу. Адже STEАM-лабораторію, сучасний «слуховий кабінет», кімнати реабілітації тощо – треба фізично десь розмістити. Сьогодні ж на першому місці – безпека та збереження життя наших вихованців та педагогів».
Валерій Береговий: «STEAM-lab покликані розвивати та підживлювати дитячу фантазію, готувати їх до реального, дорослого життя. Серед опцій, які передбачені у просторі варіантів, війна не була передбачена. Проте особливості STEM-навчання і тут можуть стати у нагоді, допомогти впоратись із цим. Учні вчаться бачити ширшу картину, краще розуміти проблеми. Вони адаптуються до нових технологій і методів роботи, а також тренуються нестандартно мислити та вирішувати задачі. STEAM-lab, облаштована в Запорізькій школі-інтернаті «Джерело» – один з наших улюблених проєктів. Віримо в нашу перемогу та відновлення повноцінної роботи закладу та лабораторії».