Багатозначність у роботі й навчанні: переваги та небезпеки

Встигати робити більше справ, але при цьому не жертвувати власними фізіологічними потребами та повноцінним дозвіллям – це мрія багатьох сучасних людей.

У добі є лише 24 години, а завдань іноді накопичується набагато більше, ніж можна фізично встигнути, тож на допомогу великій кількості людей приходить багатозадачність. 

Робити кілька речей одночасно – це тренд останніх років, що нібито обіцяє підвищити продуктивність та вивільнити кілька дорогоцінних годин.

Однак чи справді робити кілька справ одночасно – це хороша ідея? 

У цій статті з’ясовуємо, які переваги та недоліки має багатозадачність, та як усе ж таки встигати більше.

У чому переваги багатозадачності

Багатозадачність – це доволі дискусійний підхід до виконання завдань, але все ж таки деякі переваги він має.

Виконуючи кілька справ одночасно, у деяких випадках дійсно можна збільшити свою продуктивність та зекономити час. До прикладу, якщо слухати аудіокнигу чи подкасти під час прибирання вдома або відповідати на повідомлення, поки пересуваєтесь громадським транспортом, можна встигнути закрити кілька задач одночасно.

Також багатозадачність, як би це парадоксально не звучало, може сприяти концентрації. Деякі люди справді відчувають, що такий підхід допомагає їм зосередитися на роботі. Виконуючи кілька завдань паралельно, вони можуть відчувати приплив енергії та зосередженості. Особливого азарту додає можливість виконати певні завдання швидше та відразу переходити до нових.

Крім того, виконання завдань паралельно розвиває здатність швидко перемикатися між справами, що дає можливість зменшити прокрастинацію та підвищити продуктивність, а також вчить виконувати рутинні завдання автоматично – це корисно тим, що під час автоматичної роботи мозок не такий напружений і може обробляти ще якийсь процес додатково.

Що не так із багатозадачністю

Попри те, що багатозадачність має свої переваги, є також доволі багато критичних зауважень щодо такого способу виконання справ.

Зокрема, дослідження ,проведене в Стенфордському університеті, показує, що багатозадачність насправді є менш продуктивною, ніж виконання однієї справи за раз.

Багатозадачність знижує ефективність і продуктивність, оскільки мозок може зосереджуватися лише на одній справі одночасно. При спробі виконувати два завдання, мозку часто не вистачає здатності успішно давати раду з обома справами.

Вчені виявили, що люди, які регулярно намагаються слідкувати за кількома потоками електронної інформації, не такі уважні, не можуть згадати дані або перемикнутися з однієї роботи на іншу, так само легко, як ті, хто виконує одне завдання за раз, що в результаті зменшує продуктивність.

Крім того, дослідження показують, що багатозадачність не тільки сповільнює роботу й робить її менш ефективною, але й знижує IQ. Згідно з даними Лондонського університету, люди, які виконували когнітивні завдання одночасно, зазнали зниження IQ до показників, характерних у середньому для 8-річної дитини.

Разом з тим багатозадачність може призводити до збільшення стресу та втоми. Під час одночасного виконання кількох завдань мозок постійно намагається перемикатися між ними, що може спричинити збільшення рівня стресу, напруження та в подальшій перспективі призвести до швидкого виснаження й втоми. 

Наостанок багатозадачність може вести до розірвання соціальних зв’язків. Бажання встигати більше, стрес і втома, зниження когнітивних здібностей – усе це не сприяє якісному проведенню часу та комунікації з оточенням, що ускладнює стосунки.

То як встигати більше

Як бачимо, багатозадачність може мати як свої переваги, так і значні недоліки. Однак це не означає, що варто відмовитися від ідеї намагатися встигати більше – можна спробувати інші способи.

До прикладу, почніть із розставляння пріоритетів. Випишіть усі свої завдання та розташуйте їх у порядку важливості. Необхідно для себе зрозуміти, що для вас є найголовнішим, а що – другорядним. Так, витрати часу на насправді неважливі справи зменшаться, що дасть більше ресурсу для пріоритетних завдань. Крім того, початкове розуміння плану діяльності значно підвищує продуктивність роботи.

Також, за можливості, варто фокусуватися на одному завданні за раз та групувати подібні завдання. Це може допомогти виконувати їх ефективніше та швидше, адже мозок буде сконцентрованим та йому не доведеться значно перемикатися між дуже різноманітними процесами.

Разом з тим не варто гребувати перервами. Короткий перепочинок між завданнями дасть можливість зарядитися енергією, перезавантажити мозок, залишатися сфокусованим та запобігти надмірній втомі чи стресу. Усе це сприятиме подальшій продуктивності в довготривалій перспективі.

Залишити відповідь